Barns och ungas röster om 'corona'

Barn och unga

Hur upplevde barn och unga corona?

Under pandemin genomförde vi flera studier om hur barn och unga upplevde den tiden. Vi genomförde enkäter, intervjuer, analyserade barns teckningar och tog hjälp av ungdomar att samla in information på sociala medier. Här nedan finns rapport på svenska som vi publicerat om ämnet.

Ansvarig forskarevar Anna Sarkadi, professor.

Bild på rapportens framsida

LÄS FÖRSTA RAPPORTEN! Pdf, 4 MB.

Citera gärna rapporten så här:

Anna Sarkadi, Lisa Sahlin Torp, Anna Perez Aronsson, Antonia Tökés, Natalie Durbeej, Karin Fängström, Fatumo Osman, Raziye Salari, Anna Fäldt och Kine Johansen. Barn och ungas röster om corona. En undersökning med barn och unga 4-18 år om coronapandemin våren 2020. Uppsala Universitet, 2020

Se vår rapport om barnteckningarna var med på nyhetsmorgon på TV4 från vecka 16 2024.

Läs final rapporten på Folkhälsomyndighetens webbsida om pandemins konsekvenser för barn och unga.

Referens till vår rapport:

Gjertsson S, Thell M, Sarkadi A. Pandemin, barn och unga: upplevelser, kunskaper och eftermälen [Registrerad handling Folkhälsomyndigheten, Diarienummer 04243-2022]. 2023.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ